Mina tips för pannbensträning

Jag tror inte längre att någon ifrågasätter mitt pannben utan har visat att jag flera gånger testat det.  Tycker också att det är härligt  att jag inte bara gör saker en gång och lever på meriter utan fortsätter slänga mig utför, säger ja, får göra något helt nytt, lära mig massor, utvecklas. Älskar det!

Det är verkligen inte bara fysiska utmaningar även om de uppmärksammast mest utan även i mitt företag har jag samma tänk så jag är glad att jag: Förstår tankar och tränat upp mitt pannben samt att jag arbetar med dessa 2 fokus, att få andra att må och nå sitt bästa jag. 

Nationaldagen var det 2 år sedan jag cyklade hem från min anställning och jag kan inte komma på annat sätt att fira det än genom att träna mitt pannben. Så. Jag gjorde en plan och så tog jag action. Man kunde följa mig på Instagram @trainmotivation och även ställa frågor om pannben och tankar så det var kul att det även blev en del tips jag fick dela med mig av. Och här kommer de lite samlade.

Såhär tänker jag om pannbensträning:

  1. Först har jag ett äventyr i sikte. Och denna gång har jag en vandring och ett berg som är planerat i augusti. Ni kan läsa mer om den HÄR
  2. Vad hade varit en utmaning för mig? Ställa klockan och gå upp när jag är trött. Samt landa hemma, sen ut igen och igen och igen
  3. Sedan inte tänka vidare på dem utan låta det vara och följa planen. Ställa klockan, ut flera gånger.
  4. Ställa klockan så tänkte jag att 06.00 hade varit en bra tid att gå på. Rundan på 7 km i lagom bra terräng tar ca 75 min, kanske längre efter någon gång så om jag tänker att den kan ta 90 min, då är jag hemma 7.30. 8.00 är för tidigt att gå igen men 9.00 passar fint.
  5. 06.00, 09.00, då blir det automatisk även 12.00, 15.00 samt 18.00
  6. Jag ska gå den. Det spelar ingen roll vad det är för väder, om jag lyssnar på något, har sällskap, jag ska gå dessa rundor
  7. Tankar är bara tankar. Poppar upp som popcorn, en  reaktion som ”bara händer”, det är vad som händer sen, som är viktigt, att inte utveckla dem. Tro på dem. Spinna vidare. Säga stopp helt enkelt. Jag har arbetat flera år med tankarna, hört många säga att de förstår tankarna men att förstå är inte samma sak som att klara det. Och ja, detta är vad jag arbetar mest med.
  8. Dock vet jag att viktiga saker som mat och vila är så viktiga för mig för att hålla bra energi så en förberedd plan för dessa.
  9. Jag vet också att när jag blir trött börjar mina tankar ändras till att fuska. Haha japp, ni läste rätt och nej, jag fuskar inte men jag flinar åt det för det påminner mig faktiskt om att tidigare, innan jag slog vad 2009 och ändrade mitt liv, oftast sökte efter den lätta vägen. Lätt och enkelt ska det vara och idag tänker jag helt annat, är det knepigt och svårt så får jag äntligen utmana och utveckla mig!

Jag summerar min pannbensdag:

  • 5 rundor á 7 km, sammanlagt blev det 35 km
  • Och faktiskt hela 46 000 steg
  • Och givetvis försvarade jag det lite med en 14 kg tung ryggsäck

Vad jag tar med mig:

  • Kändes gott i rumpan i backarna sista 2 rundorna. Jag flinade också åt att jag hade kunnat krypa snabbare, så långsamt upp….
  • Mest känning var höger axel/rygg/nacke vilket inte är förvånande eftersom min skada sitter där, där är jag svagast och jag är inte van att bära så tungt och så länge. Dagen efter knappt ingen känning men så har jag det bästa linimentet!
  • Mycket mental starkt och inte det minsta orolig inför augusti. Men det ska bli en njutbar utmaning så jag forsätter träna,  utmana mig

Nu är jag nyfiken på dig som läser, gör du också medveten pannbensträning eller kör du bara på och tränar?

Kommentera